Kouros Village

Blogg

2010/2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003 - 2002

September/oktober 2006

Årets høstferie var super. Vi hadde masse fint vær - 28 grader og det var langt mindre vind enn i sommer. Vi reiste ned med Apollo til Santorini - og returnerte med SAS' lørdagsmaskin fra Athen på lørdag kveld. Bare håndbagasje begge veier. En super løsning. BlueStar fra Santorini var helt grei - men like etter at vi var fremme på Antiparos kom båten Alexsander - som vi hadde sett i havnen på Santorini - og la seg til for vinteren i Antiparos havn. M.a.o. kunne vi ha reist direkte fra Santorini til Antiparos hvis vi hadde ventet litt. Men, vi kom iallefall først.

Det var badevær - og vi fant helt ensomme strender på øya - uten noen andre turister. Likevel var det fremdeles en del tavernaer åpne. Faktisk fler i år enn vanlig på grunn av det forestående valget - den 15. oktober.

Vi ble lastet opp med Tsipouro (Grappa) fra gode venner før avreise - og kom hjem med 4,5 liter i vannflasker. Med de nye flyreglene for håndbagasje- går nok ikke det neste gang.

Juli 2006 - del 2

Hjemme igjen. Reisen tilbake med SAS' lørdagsmaskin fra Athen gikk bra. En suveren løsning. Flyet går så sent (21.30) fra Athen at du har mange muligheter til å rekke inn fra øyene. Vi tok NEL fra Paros til Lavrio. Båten skulle gå klokken 15.30 - men var mer enn en time forsinket pga sterk vind. Fra Lavrio med taxi til flyplassen - en halv time på fine veier. 40 Euro for turen - sikkert ikke spesielt billig - men verd pengene. Dette er en routing vi kommer til å velge igjen. Det eneste som hadde vært bedre er innenlandsflyet fra Paros. Vi kom frem 90 minutter før flyavgang - og innsjekkingen gikk på to minutter uten kø.

De siste dagene på gikk bort til å vaske og rydde oss ut av leiligheten. Etter en lang sommerferie er det greit med en skikkelig hovedrengjøring. Siste kvelden ble det en liten tur på square'en og Doors. Mest for å vise noen som ikke hadde sett på nattelivet at det er moro for voksne også.

Det er alltid vemodig å ta farvel. Fra familien Argo fikk vi en stor (sikkert 7 liter) glassflaske med deres egen olivenolje - og Tasos kom bort med en 1,5 liter med Tsikoudia (Grappa - eller hjemmebrent). Alt kom med hjem til Oslo.

Som en konklusjon på sommeren kan vi si at planene har vært store - som vanlig har vi ikke klart å komme til noen annen øy, et par turer på Doors har det blitt - vi har truffet mange hyggelige mennesker - og gleder oss til neste sommer allerede.

Juli 2006 - del 1

Antiparos Maraton er over - og nok en gang pryder en stor plakett og pokal glasshyllen vår. Brita vant 2. premie i svømmekonkurransen og for fjerde år på rad vant vi 2 km marathon i kostymer. Denne gang som hester. Simen og Axel gikk sammen i en potetsekk som var kroppen - og kranglet og sloss seg gjennom hele turen. Oppvaskmaskinen er utrolig nok på plass igjen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har ringt og sendt tekstmeldinger. Noen ganger med svar (kommer i morgen, ringer senere osv.) Andre ganger uten svar. Og når jeg har beklaget meg til øyboere - så rister de bare på hodet - og sier at slik er det bare i Hellas. Og når man sier at noe kommer i morgen, så betyr det ofte at man ikke har startet å se på problemet enda. Men den vasker. Alt av glass blir blakket - så man må nesten skylle og tørke igjen, men det er i det minste rent. Men at det skulle ta mer enn tre måneder og over 100 telefoner og en bøtte tekstmeldinger å få den tilbake på plass igjen - det hadde jeg aldri trodd.

Eller så har vi spist flere ganger på Argo denne gangen. Kokken Costa som jobber på Intercontinental i Athen svinger opp med nye spesialiteter stadig vekk.En dag fikk vi en Potetsuppe som var nydelig. Laget på fleskekraft. En annen dag Gaspatcho (kald tomatsuppe), pepperbiff, svinefilét med varm løkmarmelade, lammestek fylt med friske urter i sky-saus. Pannacotta, sjokolademousse m.m. til desert. Og aller best er det også at prisene er svært akseptable. 12 store og små - mat og drikke forrett, hoved og dessert for € 140 er det jo ikke mye å si på.

Returbilletter bestilte vi direkte på nettet hos Danae. Billettene kom direkte med bud. Skulle gjerna hatt fly - men det fikk vi ikke tak i. Nå drar vi isteden fra Paros til Lavrio og derfra til flyplassen. 2 timer med båt før vi er på fastlandet.

Juni 2006

ADSL er igang. Takk til Pål som gjorde klar routeren før vi kom. Akkurat nå har jeg Kanal24 på i bakgrunnen. Vaskemaskinen ble fikset (den som gikk i stykker i påsken) ... og vi nevner ikke oppvaskmaskinen med et ord ... men oppvaskmaskinreparatør Tasos på Paros sier at ha kommer til Antiparos om et par dager. Vi har innsett at det greske ordet avrio (imorgen) egentlig betyr kanskje.

Reisen ned med SAS gikk kjempegreit - og med fly videre til Paros var reisen bekvem. Vi var også en tur innom IKEA i Athen som ligger på flyplassen for å sjekke om det går an å kjøpe - og få sendt varer ut på øya. Det er ikke enkelt. Ikke kan du bestille på nettet - og vi må benytte flere speditører for å få ut noe. Helt gresk altså.

Vi er igang med tørking av tomater fra bonden Costa. Salt og tomater - og etter tre dager - en god mengde ekstra virgin olivenolje. Så blir det jul i år også.

Den nye kokken på Kouros Village er et funn. Han kommer fra en stjernerestaurant i Athen og lager spennende gresk mat med rene smaker. Lager maten fra bunnen mens du venter. Så - er du på Antiparos bør du absolutt ta en tur innom for å spise lunsj eller middag. Men - rettene er store -så to stykker kan greit f.eks. dele en forrett.

Mai 2006
Endelig har alt vi trenger til ADSL kommet (vi må bare få satt opp og programert routeren). Vi har også fått tak i IP telefonløsning med nummer (+47) 852 44 688. Det vil si at i fra i sommer vil man kunne ringe til leiligheten med norsk lokaltakst. Og den som til enhver tid er i leiligheten vil kunne ringe hjem med norsk lokaltakst. (Phonzo) Vi har forhåndsbetalt ADSL til oktober - så da vil det kunne dekke sesongen for i år. Det er jo alltid et spørsmål om hvor tilgjengelig man vil være - men ved behov så er det greit å kunne ringe til en lavere pris enn med mobil mellom Hellas og Norge. Jeg tenker også å sette ned en pc - slik at den som er på besøk kan sjekke mail/nyheter/vær m.m.
Påsken 2006

Været var stort sett greit. Vi koste oss i ti dager - og hadde opp til 25 grader og kunne til og med bade. Alle de lokale gikk stort sett med boblejakke, men vi trosset været og gikk lettkledd. Dessverre hadde vi ikke anledning til å være med på den greske påsken - som var en uke senere. Neste år er den greske og vår påske samtidig - så da skal vi nedover for å være med og feire.

Dagene gikk med til å fikse og ordne. Hoveddøren var tregere enn noen gang - men vi fikk slipt ned og fikset den.Oppvaskmaskinen måtte på service (en to år gammel Bosch). Vi innser at alt nok går i stykker mye fortere enn hjemme. Men, men. Vi fikk ordnet i stand boden vår på utsiden av leiligheten - slik at vi ikke lengre tar med utemøblene inn. Det er kjempegreit.

ADSL er på vei inn i leiligheten, og skal i hvertfall være i gang til sommeren. Trådløsrouter og modem er klart - nå venter vi bare på at OTE (det greske Telenor) gjør jobben sin. Men alt tar skrekkelig lang tid.

Lorentzen
Antiparos / Kykladene / Hellas
Spacer
Telefon: (mobil) +47 92013059 (Antiparos) +30 22840 28052 / (IP) +47 852 44 688
Adresse Hellas: Brita Bergsnov-Hansen & Tom Lorentzen, Kouros Village, 84007 Antiparos, Cyclades, Greece.
Adresse Norge: Brita Bergsnov-Hansen & Tom Lorentzen, Charlotte Andersens vei 24b, 0375 Oslo.